Zonguldak Eğitim İş Şube Başkanı Kamuran Çataklı, 2024/2025 Eğitim-Öğretim Yılı'nın ilk dönemindeki sorunları değerlendirirken, Türkiye'deki eğitim sisteminin ne denli vahim bir tabloya büründüğünü vurguladı.
EĞİTİMDEKİ VAHİM TABLO:
ZONGULDAK EĞİTİM İŞ ŞUBE BAŞKANI KAMURAN ÇATAKLI ACI KONUŞTU!
Zonguldak Eğitim İş Şube Başkanı Kamuran Çataklı, 2024/2025 Eğitim-Öğretim Yılı'nın ilk dönemindeki sorunları değerlendirirken, Türkiye'deki eğitim sisteminin ne denli vahim bir tabloya büründüğünü vurguladı. Çataklı, eğitimdeki temel sorunların, siyasetle iç içe geçmiş yapısal bir krizden kaynaklandığını belirterek, eğitimin ideolojik bir araca dönüştüğünü ifade etti. Kamuran Çataklı, bu dönemde yaşanan sorunlara bir yenisinin daha eklendiğini ve eğitim sisteminin sağlıklı bir şekilde işleyemediğini söyledi.
EĞİTİMDE EŞİTSİZLİK: 1.5 MİLYON ÖĞRENCİ EĞİTİM DIŞINDA KALDI!
2023-2024 yılına ait Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) istatistiklerine göre, eğitim dışındaki çocuk sayısının %38.4 artarak 612 bin 814’e ulaştığı ifade edildi. Kamuran Çataklı, eğitimdeki eşitsizliğin, özellikle erkek çocuklarının hane dışında çalıştırılması ve kız çocuklarının erken evlilikler gibi sebeplerle daha da derinleştiğini söyledi. Ayrıca, açıköğretime kayıtlı 327 bin 710 öğrenci ve mesleki eğitim merkezlerine (MESEM) kayıtlı yaklaşık 500 bin öğrenciyle birlikte, toplamda 1 milyon 400 bin öğrencinin örgün eğitim dışında kaldığını belirtti.
OKUL İHTİYACI KARŞILANMADI, EĞİTİM YATIRIMLARI YETERSİZ
Ülke genelindeki okul ve derslik ihtiyacının karşılanamadığını dile getiren Çataklı, özellikle deprem bölgesinde eğitim yatırımlarına yeterli bütçe ayrılmadığını ve ikili eğitim uygulamasının devam ettiğini vurguladı. Bu durumun ders sürelerinin kısalmasına ve ciddi öğrenme kayıplarına yol açtığını ifade etti.
ÇOCUKLARIN YOKSULLUKLA MÜCADELESİ: BİR ÖĞÜN ÜCRETSİZ YEMEK VAADİ YERİNE GELMEDİ!
Türkiye’de 6,5 milyon çocuğun aşırı yoksulluk içinde yaşadığına dikkat çeken Çataklı, OECD verilerine göre her beş çocuktan birinin yeterli beslenemediğini söyledi. Ancak, seçim vaadi olarak duyurulan “okullarda bir öğün ücretsiz yemek dağıtımı” uygulamasının hayata geçirilmediğini vurguladı.
MESEMLER: ÇOCUKLARIMIZI GELECEĞİNDEN KOPARIYOR!
MEB’in uygulamalarıyla ilgili bir başka kaygıyı da MESEM’lerdeki çocuk işçiliği oluşturuyor. Kamuran Çataklı, MESEM'li öğrenci sayısının birinci dönemde 100 bin artarak 511.272’ye ulaştığını belirterek, bu çocukların eğitim hakkının ihlal edildiğini ve geleceğe dair büyük bir tehdit oluşturduğunu ifade etti.
LAİK EĞİTİM ANLAYIŞINA DİREKT MÜDAHALE
Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin'in, iktidarın dünya görüşüne uygun bir nesil yetiştirme hedefini açıkça dile getirdiğini belirten Çataklı, eğitimde dinselleşmenin hızla arttığını ve laik eğitim anlayışının yok edilmeye çalışıldığını belirtti. Çataklı, okullarda görevli din görevlilerinin, eğitimin pedagojik gereklilikleri göz ardı edilerek eğitimci yerine geçtiğini ve bunun çocukların psikolojik gelişimini olumsuz etkilediğini söyledi.
EĞİTİMDE GERİYE GİDİŞ: OKULLARIN TEMİZLİĞİ VE GÜVENLİĞİ YETERSİZ
Türkiye genelindeki okullarda temizlik ve güvenlik sorunlarının çözülmediğini belirten Çataklı, okullarda tuvalet kağıdı ve sabun gibi temel hijyen malzemelerinin dahi bulunamadığını vurguladı. Eğitim-İş Şube Başkanı, bu sorunun geçici istihdam ile çözülmeye çalışıldığını, ancak bunun kabul edilemeyecek bir emek sömürüsü olduğunu ifade etti.
EĞİTİM EMEKÇİLERİNE KARŞI SİSTEMATİK ZULÜM: KÖTÜ ÇALIŞMA KOŞULLARI
Eğitim emekçilerinin, her geçen yıl daha da kötüleşen çalışma koşulları altında ezildiğine dikkat çeken Çataklı, öğretmen maaşlarının yoksulluk sınırının altında olduğuna ve öğretmenler arasında ayrımcılığın arttığına vurgu yaptı. Ayrıca, öğretmenlerin atama sorununun çözülmemesinin de sektördeki en büyük sorunlardan biri olduğunu söyledi.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ZORUNLU EĞİTİM KAPSAMINA ALINMASI ŞART!
Okul öncesi eğitimin kamusal ve nitelikli bir şekilde sağlanması gerektiğini belirten Çataklı, MEB’in bu alanda yetersiz olduğunu söyledi. Okul öncesi öğretmenlerinin artan iş yükü, kalabalık sınıflar ve eksik personel nedeniyle zor durumda olduklarını ifade etti.
EĞİTİMDE AİDİYETİN TEMELİ: LAİK, BİLİMSEL VE KAMUSAL BİR EĞİTİM MÜCADELESİ
Kamuran Çataklı, eğitimdeki tüm bu olumsuz tabloya rağmen, Eğitim-İş olarak laik, bilimsel, adil ve kamusal bir eğitim sistemi kurma mücadelesine devam edeceklerini belirtti. Eğitimdeki gericileştirmeye ve piyasalaştırmaya karşı, öğretmenlerin haklarını savunmaya ve Cumhuriyet’in eğitim ilkelerini korumaya kararlı olduklarını ifade etti.
Zonguldak Eğitim İş Şube Başkanı Kamuran Çataklı’nın açıklamaları, Türk eğitim sisteminin geldiği noktayı ve gelecekteki riskleri gözler önüne sererken, aynı zamanda eğitim emekçilerinin yaşadığı zorlukları ve bu durumun toplumsal eşitsizliği nasıl derinleştirdiğini bir kez daha ortaya koyuyor. Eğitimdeki bu kriz, çözüm bekleyen pek çok sorunu içinde barındırıyor.